OBSCÙLTA - LUISTER
H3H BIENNALE 2023
Tijdens een wandeling door de kloostertuin van de benedictinessen, viel mijn oog op een het quarantaine-huisje, een houten hut om waar zusters die besmet waren met tuberculose de gelegenheid te geven zich af konden af te zonderen. Ik maak voor dit bouwsel een compositie over vijf speakers die de bezoeker even meeneemt in het leven van de zusters. De geluiden zijn verzameld toen ik enkele dagen te gast was in de Abdij meeleven in het ritme van de zusters. Samen zijn we op zoek gegaan naar het heilige in het alledaagse geluid.
Het allereerste woord in de Regula Benedicti (de kloosterregel van de heilige Benedictus) is ‘Obscùlta’, latijn voor ‘luister’. Dit vormde mijn leidraad. In de compositie luisteren we naar een vertaling van mijn ervaring tijdens dit luisteren. De compositie begint met het subtiele geluid van het afstrijken van een lucifer aan het begin van de dienst, het tikken van de kerkklok en het ruisen van de kleding van de zusters. Daarna neemt de intensiteit toe en hoor je bijvoorbeeld het snijden van een krop sla, het draaien van een droger en het vegen van een bezem. Het zijn de geluiden van het ritme van een dag in de abdij. Aan het einde van de compositie valt de tijd stil, kom je terecht in het tijdloze en hoor je alleen nog de klanken van het Salve Regina.
Volkskrant: reportage door Sarah van Binsbergen
NU TE ZIEN (NPO): Suzanne Swarts bezoekt de H3H Biennale
Foto’s door Peter Cox